Regio aan het woord: Kommer Sneeuw van Gemeente Velsen

ProfielfotoRutger van Raalten February 12, 2016 3419 keer bekeken 0 comments

Kommer Sneeuw licht toe waarom het NowA-onderzoek van belang is voor Velsen en gaat in op zijn rol in het onderzoek als werkgroeplid van het werkspoor Bereikbaarheid.

De gemeente Velsen doet al vanaf het begin met veel interesse mee aan het MIRT NowA onderzoek. Velsen maakt onderdeel uit van de IJmond, een regio die sterk afhankelijk is van het functioneren van de A9. Er zijn veel bewoners die werken in Amsterdam, Haarlem, Schiphol of juist ten noorden van het Noordzeekanaal. Omgekeerd is er ook veel werkgelegenheid in het gebied, zoals de havens in IJmuiden en Tata Steel. Daardoor is er ook sprake van relatief veel vrachtverkeer. Het Noordzeekanaal vormt vaak een lastige barrière, niet alleen voor het verkeer dat gebruik moet maken van de Velser- of Wijkertunnel maar ook voor het fietsverkeer en het openbaar vervoer. Dit jaar gaan we een spannende tijd tegemoet gedurende de renovatie van de Velsertunnel.

Met veel plezier neem ik deel aan het werkspoor Bereikbaarheid. De analysefase levert een schat aan informatie op. Het is boeiend om te zien welke verkeersrelaties er allemaal bestaan, hoe groot deze zijn en hoe de verdeling is over de verschillende vervoerwijzen. Duidelijk is wel dat de knelpunten op de A9 in de toekomst blijven bestaan of nog groter worden. Maar ook dat de kwaliteit van het openbaar vervoer en het fietsnetwerk in de corridor kan worden verbeterd. In de tweede fase van de analysefase zoomen we daar verder op in. Wat zijn bijvoorbeeld de kansen om de kommervolle Kennemerlijn te versterken (de treinverbinding door de IJmond)? En wat zouden snelle fietsroutes kunnen bijdragen aan de regionale bereikbaarheid? Allemaal interessante vragen die door het MIRT NowA onderzoek bijeen worden gebracht.

- Kommer Sneeuw, lid werkspoor Bereikbaarheid, gemeente Velsen

 

0  Comments

Cookie settings